Van Malang naar Kalibaru en het bezoek aan Bromovo

7 april 2016 - Kalibaru, Indonesië

Om 00.45 uur op pad gaan is een rare gewaarwording maar is zeker de moeite waard geweest. Na een rit van ongeveer 2,5 uur komen we aan bij het huis van de eigenaar van de jeeps. We stappen hier over van onze bus in jeeps.

De jeeps brengen ons na een rit van ongeveer een half uur naar een mooi plek waar we van onze plaatselijke gids uitleg krijgen over de vulkanen en de achtergrond. Om ca. 4.30 uur begint de zon op te komen en zien we ook in de verte de vulkanen. Het is nog even spannend of we dichter bij de Bromovo kunnen komen want deze is de laatste dagen weer behoorlijk actief. Dit kan je ook goed waarnemen want vanaf de verte zien we een hoop rook (met behoorlijk wat as) omhoog komen en we horen daarnaast een behoorlijk kabaal.

Na de zonsopgang worden we met de jeeps gebracht naar de Bromovo en starten we te lopen om bij de trap naar de krater te komen. Dit is nog een behoorlijke klim en de grote steile trap moet dan nog komen.

Eerst stribbelde de official nog wat tegen want het is volgens hem nog te onrustig, maar na even te hebben gewacht geeft hij aan dat we mogen doorlopen maar maximaal 5 minuten boven mogen blijven. De klim van de trap wordt ingezet!

Alle lichamelijke inspanning is meer dan de moeite waard! Het is een indrukwekkend gezicht om in de krater te kijken naar het geweld van de vulkaan. Je beseft dan pas hoeveel schade deze kan aanrichten en wat een kracht er van uit gaat. Het geluid van de vulkaan is behoorlijk hard en de lucht is drukkend. Nadat we de foto’s en video’s hebben gemaakt zetten we dan ook de afdaling in.

Na alle inspanning van de ochtend en de reis terug naar het huis van de jeepeigenaar eten we met veel zin het (vanuit het hotel) meegebrachte ontbijt.

De reis naar de bus is kort, deze staat al klaar net buiten het dorp.

Niet iedereen is mee geweest naar de vulkaan. We stoppen daarom even onderweg om hen op te pikken. Hierna wordt de reis naar Kalibaru ingezet. Halverwege stoppen we om te lunchen.

In Kalibaru aangekomen maken we eerst een excursie naar de plantage van mevrouw Hartik. Zij heeft een plantage waar ze van alles verbouwen (rijst, cacao, koffie, nootmuskaat etc) en daarnaast vangt ze zo’n 30 kinderen op. We krijgen uitbreidde uitleg gevolgd door een rondleiding door de plantage. Hierna mogen onder het genot van zelf geteelde koffie en huisgemaakte lekkernijen genieten van de dansen en handwerken die door de kinderen worden verzorgd. Geweldig!

Iedereen koopt vervolgens diverse souveniers als herinnering en we krijgen de handwerken mee als cadeau.

Moe maar voldaan vertrekken we naar het hotel. Na een goede douche kunnen we aan tafel en dan vroeg naar bed want de verschrikkelijke wekker gaat de dag erna om 4.45 uur.